Data

Je leest veel over data, maar wat kun je er in de praktijk mee? Dat is iets waar veel bedrijven het antwoord niet op weten. Met marketingtermen als ‘big data’ en ‘machine learning’ klinkt het als iets groots en iets onbereikbaars. Hoe nemen we de hype weg en maken we data bruikbaar in de dagelijkse praktijk?

Hoe maak je data bruikbaar in de dagelijkse praktijk?

De definitie van data is ‘gegevens en feiten, eenheden die in computers verwerkt kunnen worden’. Elk bedrijf beschikt over data, vastgelegd in één of meer software-applicaties. Een paar voorbeelden:

  • CRM: data van prospects, klanten, marketingcampagnes, offertes, agenda’s, planningen, etc. (bijvoorbeeld Salesforce, Dynamics, Odoo, Zoho, SugarCRM, Google Analytics, Outlook en Excel).
  • ERP: data van producten, orders, inkoop, voorraad, logistiek, etc. (bijvoorbeeld Dynamics, SAP, Isah, Ridder, Bemet en Trimergo).
  • Administratie: data van omzetten, resultaten, debiteuren, crediteuren, betalingstermijnen, etc. (bijvoorbeeld Exact Online, Twinfield, AccountView, King en SnelStart).
  • Projectadministratie: data van projecten, uren, termijnfacturen, projectresultaten, etc. (bijvoorbeeld Exact Globe, Visma, AFAS en diverse branche-specifieke applicaties).
  • HRM: data van medewerkers, verzuim, personeelsdossiers, etc. (bijvoorbeeld Raet, ADP, AFAS, Exact en Unit4).
  • Externe data: data van social media, open data, weerstatistieken, demografie, valutakoersen, branchedata, trendcijfers, etc.

Natuurlijk is dit maar een greep uit alle data die beschikbaar is. De hoeveelheid data is ook niet van belang, het gaat om de relevante stuurinformatie die we er met Power BI uit kunnen halen. Informatie die leidt tot nieuwe inzichten en het kunnen nemen van de juiste beslissingen. Informatie die leidt tot een beter rendement.

Reageren is niet mogelijk