Hoe maak ik mijn dashboard actiegericht?

Met self-service BI-tools zoals Power BI wordt het maken van een dashboard steeds eenvoudiger. Voorheen was dit voorbehouden aan software-ontwikkelaars, maar nu zijn er steeds meer Excel-gebruikers die de overstap naar Power BI maken. Toch vereist het maken van een goed dashboard zeker nog wel bepaalde vaardigheden. Hoe zorg je ervoor dat een dashboard aanzet tot actie? Dat gebruikers er echt actie op gaan ondernemen?

Van output naar input

Veel dashboards laten mooie grafieken zien van bijvoorbeeld de omzet. Vergeleken met vorig jaar, vergeleken met het budget. Mooie kolomdiagrammen die het verloop van de omzet laten zien. Goed om te weten, maar het is de vraag of de gebruiker hier wat mee kan… Want omzet is niet een knop waar je aan kunt draaien. Omzet is het resultaat van aantal x prijs. Omzet is de output van het aantal verkochte producten maal de prijs van het product. De focus moet daarom liggen op de input, dat zijn de knoppen waar je aan kunt draaien.

Aanzetten tot actie

blank

Door een gebruiker inzicht te geven in de input, geef je de mogelijkheid om actie te ondernemen. De input voor omzet is aantal x prijs. Het aantal kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld het aantal salesgesprekken, het aantal offertes of het scoringspercentage. De prijs kan beïnvloed worden door bijvoorbeeld de offertegrootte of de productkeuze. Daarom is het van belang om gebruikers van een dashboard vooral inzicht te geven in deze input. Dat zet aan tot actie en geeft handvatten die kunnen leiden tot verbetering van de output.

Meer weten?

We creëren oplossingen met behulp van Microsoft Power BI. Een toegankelijke tool waarmee u in korte tijd een helder inzicht krijgt in uw data. Power BI kan gekoppeld worden met vrijwel alle (offline en online) software en ook met diverse externe open databronnen. We geven u een dashboard met daarin de informatie die relevant is en aanzet tot actie. Dat geeft rust, richting en een beter rendement!

Nodig ons gerust uit voor een vrijblijvende kennismaking, zodat we de meerwaarde voor uw onderneming kunnen laten zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *