De accountant als data-analist?

De laatste tijd word ik steeds vaker benaderd door mensen uit de accountancy. Veel accountants hebben ‘wel eens gehoord’ over Power BI, maar weten niet goed wat ze er mee kunnen. Niet zozeer functioneel, maar meer op strategisch vlak. Biedt een tool als Power BI kansen voor accountants? Of nog beter: biedt data-analyse kansen voor accountants?

De accountant

Traditioneel is de accountant bezig met de cijfers van de onderneming. Meestal alleen de financiële cijfers, oftewel de administratie. Veel van dat werk wordt inmiddels automatisch gedaan, denk aan e-factureren, scan-en-herken, bankkoppelingen en robotic accounting. Het businessmodel voor het standaardwerk verschuift van uren naar abonnementen.

Volgens de vele artikelen in vakbladen zou het wegvallende administratieve werk vervangen moeten worden door advieswerk. Een omslag die in de praktijk vaak lastig is, want advieswerk is vraaggestuurd en niet aanbodgestuurd. De grote vraag is: hoe creëer je die vraag? Advieswerk vereist andere vaardigheden dan administratief werk. Dus ook op organisatorisch vlak betekent dat een uitdaging.

De data-analist

De data-analist is ook bezig met cijfers. Niet alleen financiële cijfers, maar ook operationele cijfers. Door die twee te combineren creëer je inzichten in een onderneming. Data klinkt technisch, maar is dus vaak ook gewoon ‘cijfers’. Niet alleen in debet en credit, maar wel de cijfers waar een ondernemer iets mee kan.

Als omzet het financiële cijfer is, dan is de ondernemer vooral gebaat bij inzicht in de omzet-driver. Het operationele cijfer achter de omzet. Meestal is dat ‘aantal maal tarief’, bijvoorbeeld het aantal verkochte producten maal de verkoopprijs per product. Dat zijn de knoppen waar de ondernemer aan kan draaien, de knop ‘aantal’ en de knop ‘tarief’.

Het doel van data-analyse is het geven inzicht. Door inzicht te geven in de herkomst, de opbouw, de trend en de vergelijking van het aantal verkochte producten en de verkoopprijs per product, geef je de ondernemer stuurinformatie in handen. Door bij te sturen kan dat leiden tot verbetering van de omzet, het financiële cijfer.

De accountant als data-analist

De accountant en de data-analist zijn allebei met de cijfers bezig. Ze liggen niet eens zover uit elkaar, alleen de focus is verschillend. De accountant is bezig met de financiële cijfers (en uiteraard regelgeving), de data-analist is bezig met allerlei soorten cijfers. Beide hebben dezelfde analytische vaardigheden nodig. Veel van het werk dat een accountant doet is al het analyseren van data, al heet het misschien anders.

Data-analyse vereist daarnaast wat meer technische vaardigheden, bijvoorbeeld op gebied van data-import en data-cleaning. Met self-service tools zoals Power BI wordt dat wel steeds makkelijker gemaakt.

Als accountant ben je zelf ook de ultieme gebruiker van een dashboard. Door in je organisatie vaardigheden te ontwikkelen voor het analyseren van data en het maken van dashboards, kun je ondernemers benodigde stuurinformatie geven. Je komt dichter bij de klant te staan, je bent nog meer betrokken bij het operationele proces van de ondernemer. En dat is precies de plek waar je moet zijn om de vraag naar advieswerk te creëren.

Reageren?

Persoonlijk denk ik dat data-analyse een grote kans is voor de accountancy-sector. Ik ben erg benieuwd naar reacties uit de praktijk en zou het leuk vinden als je hieronder jouw reactie of visie met ons deelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *